Med starten på et nyt skoleår med nye elever, nye forældre – og ny heldagsskole – er der store forventninger til skolens kommunikation. Mere end 200 millioner beskeder blev sendt via ForældreIntra sidste skoleår, og antallet bliver næppe lavere næste år.
Men lige netop derfor er der grund til at stoppe op og se på, hvordan vi sikrer os, at væsentlige beskeder ikke drukner i mængden.
På en række skoler har skoleledelsen og forældrebestyrelsen i fællesskab fastlagt retningslinjer for brugen af ForældreIntra. Det kan fx være klare krav til, hvad ForældreIntra som minimum skal bruges til – og hvilke svartider, forældre kan forvente mht. henvendelser. Dertil fx forslag til, hvad lærere og forældre klassevis kan aftale at bruge ForældreIntra til. Alt sammen med det formål at styre kommunikationen og forventningerne til den.
Derudover kan det være en god idé med forældrene at tage snakken om, hvad ForældreIntra er – og ikke er – for at sikre relevant indhold og for at opretholde en god tone.
Tag snakken på det første forældremøde efter sommerferien – fx med udgangspunkt i disse råd: