Med starten på et nyt skoleår med nye elever, nye forældre – og ny heldagsskole – er der store forventninger til skolens kommunikation. Mere end 200 millioner beskeder blev sendt via ForældreIntra sidste skoleår, og antallet bliver næppe lavere næste år.
Men lige netop derfor er der grund til at stoppe op og se på, hvordan vi sikrer os, at væsentlige beskeder ikke drukner i mængden.
På en række skoler har skoleledelsen og forældrebestyrelsen i fællesskab fastlagt retningslinjer for brugen af ForældreIntra. Det kan fx være klare krav til, hvad ForældreIntra som minimum skal bruges til – og hvilke svartider, forældre kan forvente mht. henvendelser. Dertil fx forslag til, hvad lærere og forældre klassevis kan aftale at bruge ForældreIntra til. Alt sammen med det formål at styre kommunikationen og forventningerne til den.
Syv gode råd
Derudover kan det være en god idé med forældrene at tage snakken om, hvad ForældreIntra er – og ikke er – for at sikre relevant indhold og for at opretholde en god tone.
Tag snakken på det første forældremøde efter sommerferien – fx med udgangspunkt i disse råd:
- Besøg ForældreIntra hver eller hver anden dag
- Nærlæs din besked en ekstra gang, inden du sender den.
- Spørg dig selv om det er vigtigt nok til, at du ville sige det til modtageren, hvis I mødte hinanden på børnenes skole
- Brug ”Svar alle-”-funktionen med måde – har alle nu brug for at modtage netop denne besked?
- Skriv kun ting, du gerne vil konfronteres med på et senere tidspunkt
- Respekter den svartid, der er aftalt: Husk at læreren ofte har flere klasser med flere forældre – og derfor først når til beskederne efterhånden som de kommer ind
- Pas på med at udveksle fotos. Aftal konkrete regler med klassens forældre og skolen.